خطاهای بسیاری را پشت سر گذاشت ،اما در واقع تکامل وبهبودی وضعیت آموزشی را به دنبال داشت چرا که سیاستگذاران نظام اموزشی در طول تحولات فرصت بازنگری وبازسازی بهتر وضعیت آموزشی را یافتند.
بدین ترتیب تحول در نظام آموزشی به بهترین وضع خود ، وضعیت جاری، انجامید آثار ونتایج مثبت وضعیت فعلی نظام آموزشی بر هیچ کس پوشیده نیست اما این تحولات کاستی ها ووضعیت هایی هرچند خرد و کم اما موثر را در پی داشته است .
در نظام آموزشی فعلی در صد قبولی وفارغ التحصیلان نسبت به گذشته افزایش یافته است این امر از سویی مسرت بخش وقابل تحسین است . از سویی مورد تردید می باشد اگر افزایش در صد قبولی حاصل تلاش و توان فکری و ذهنی نباشد وصرفا در نتیجه الزام نمودن معلمان از طریق توضیح خواستن علل کاهش در صد قبولی یا اخذ امضاء وتعهد در ابتدای سال تحصیلی باشدآیا این امر به طریقی سوق دادن معلمان به ارائه در صد بالای قبولی نیست؟
در صورتی که عوامل متعددی در کاهش یا افزایش در صد قبولی نقش دارند عبارتند از:
1-دانش آموزان
آیا دانش آموزان انگیزه کافی برای تحصیل دارند
دانش آموزان بر اساس تفاوتهای فردی،توان ذهنی، علاقه کافی برای فراگیری دارند.
آنان در زندگی خود با مشکلات وموانع اقتصادی ، روحی ، خانوادگی روبه رو نیستند.


2-متون  درسي
در متون درسی صرف نظر از مطالب ومحتوا آن در طول تحول آموزشی هیچگاه تغییرات بنیادی که ضرورت بکارگیری از وسایل کمک آموزشی در تدریس را به دنبال داشته باشد بوجود نیامده است .
اصولاً گروههای آموزشی که متولی روش های نوین تدریس ، تجهیزات ووسایل کمک آموزشی در آموزش وپرورش
می باشد هم از حیث بودجه وهم از نظر جایگاه در حاشیه مانده است .
تغییرات مهمی که عمومیت یافته در حد ماژیک وایت برد به جای گچ بوده است از انصاف نگذریم که اغلب مدارس دارای کارگاههای رایانه هستند اما این کارگاهها در تدریس وتفهیم متون درسی تا چه میزان مورد استفاده وقرار گرفته اند ؟ ضرورت کارگاههای رایانه ای در تدریس متون درسی می باید چنان لازم و ملزوم باشند که در صورت فقدان یکی کاربرد دیگری به تنهایی ممکن نباشدآیا وجود کارگاهها برای متون درسی این چنین است.

3-خانواده
نقش خانواده در تحصیل دانش آموزان را بدون تردید نمی توان انکار کرد.
میزان تحصیل افراد خانواده.
امنیت روحی وروانی دانش آموزان در خانواده.
میزان ارتباط اولیا با مدارس ومعلمان.
سطح درآمد خانواده ها، احیا نا مشکلات اقتصادی آنان.
حمایت خانواده ها از تشکیل کلاسهای تقویتی یا خصوصی برای دانش آموزان.
این عوامل در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش مستقیم وموثر دارند.



4-نقش معلمان
نقش معلمان را می توان بعنوان یکی از عوامل مهم در فرایند تحصیلی دانش آموزان مورد ارزیابی قرار داد.
نحوه تدریس معلمان.
ارزشیابی به موقع ومستمر از دانش آموزان.
میزان علاقه شغلی معلمان.
وضعیت اقتصادی ومعیشتی آنان.
از جمله عواملی می باشد که در روند تحصیل دانش آموزان موثر باشد.


5-آموزشگاه
محیط تحصیل
فضای آموزشی مناسب
تراکم کلاسها
تشکیل کلاسهای جبرانی

بنابراین از آنجا که کاهش یا افزایش وضعیت تحصیلی دانش آموزان به عوامل متعددی وابسته است. نقش معلمان را باید در کنار دیگر عوامل مورد بررسی قرار داد. وبرای رسیدن به وضعیت تحصیلی مطلوب صرفاً اخذ تعهد از معلمان چاره کار نخواهد بود .